Saturday, June 12, 2010

Tiga Kesalahan Besar di dalam Surat Jualan

Disediakan oleh: Mohd Zulfadli (Members of Facebook)

Saya menulis artikel ini adalah untuk diri saya sendiri dan juga untuk para pembaca semua yang mungkin boleh diguna pakai di dalam perniagaan internet.

Laman web jualan seperti laman web minisites adalah laman web promosi terhadap sesebuah produk. Di dalamnya kita menulis ayat-ayat “pujukan” (surat jualan) agar bakal pembeli meyakini produk yang kita jual tersebut.

Saya suka membaca surat jualan di laman web orang lain, malah saya simpan sebagai swipe file untuk dijadikan sebagai bahan rujukan, perbandingan atau kajian (bedah siasat). Berikut adalah tiga kaedah yang jika boleh perlu dielakkan.

1. Jangan Buruk-Burukkan Produk Lain

Mungkin kita pernah terbaca atau mendengar ayat-ayat promosi yang berbentuk “angkat bakul sendiri” iaitu memuji-muji produk sendiri dan memburuk-burukkan produk orang lain. Saya tidak kata ia satu cara yang salah. Masing-masing punya pegangan dan praktik.

Cuma, jika kita terlalu membanding-bandingkan produk kita dengan produk orang lain, atau mengatakan produk lain tidak bagus, dan mengatakan produk kita saja yang bagus, biasanya pendengar atau prospek akan semakin mempersoalkan kebenaran kata-kata itu.

Kaedah ini menyebabkan kita meletak kepercayaan yang terlalu tinggi padahal produk belum dibeli lagi oleh pembeli. Akhirnya kredibiliti kita akan rosak jika kata-kata kita itu bohong semuanya atau suku daripadanya. Itulah bahayanya jika kita sendiri sahaja yang menilai produk kita.

Perbanyakkan menyatakan manfaat-manfaat produk kita tanpa perlu membanding-bandingkan atau memburuk-burukkan atau menjatuh-jatuhkan produk usahawan lain. Nyatakan satu persatu manfaat produk kita kepada para pembeli kerana itu yang mereka mahu tahu. Malah dengan cara ini orang lain termasuk para pesaing akan menghormati kita sebagai seorang yang matang, adil dan berkredibiliti.

Biarlah pembeli yang menilai produk kita dan BUKAN diri kita sendiri.

2. Jangan Jadikan Bakal Pembeli Seperti Orang Bodoh atau Sebagai Pesalah

Saya kerap membaca ayat-ayat jualan di kebanyakan laman web yang menyalahkan bakal pembeli atau membuatkan mereka terasa hati atau “dilayan” sebagai orang yang bodoh tidak tahu apa-apa. Contohnya:

“Anda akan DIAJAR cara berniaga di internet dengan betul”
“Anda telah membuang banyak masa dengan membeli produk-produk lain”
“Segala usaha anda selama ini hanya sia-sia saja”
“Jika anda membeli produk lain, anda memang silap!”
“Jika anda tidak mahu membeli, sila keluar dari laman web ini!”
“Jangan bazirkan masa anda di sini jika tidak serius untuk membeli”

Ayat-ayat seperti di atas TERAMAT negatif dan “pedas” terhadap pembaca di laman web. Kita hanya perlu menyatakan apa yang akan kita berikan kepada pembeli atau manfaat yang bakal mereka perolehi. Contohnya:

“Produk kami ini terbukti boleh menurunkan berat badan sebanyak 5kg dalam masa dua minggu”

“Melalui ebook ini kami akan MEMBIMBING anda cara berkesan untuk memasarkan perniagaan melalui Internet”

Dengan meminum jus orang kampung ini, anda akan sentiasa bertenaga, cergas dan aktif sepanjang hari..”

Ayat-ayat tersebut hanya menyatakan mengenai kelebihan dan manfaat produk tanpa menyentuh diri peribadi bakal pembeli seperti meletakkan mereka sebagai “si bodoh tidak tahu apa-apa” walaupun memang mereka tidak tahu apa-apa. Kita mesti menggunakan konsep mahu membimbing atau membantu pembeli dan bukan “mengajar”.

Saya secara peribadi seboleh mungkin akan mengelak daripada menggunakan perkataan MENGAJAR kerana ia seperti ’si pandai mengajar si bodoh’ atau kita lebih pandai dan orang lain tidak walaupun bukan itu maksudnya. Alasan saya adalah ragam prinsip dan tafsiran bakal pembeli adalah pelbagai. Jadi saya mahu ‘meminimakan risiko’. Saya lebih suka menggunakan perkataan seperti MENUNJUKKAN, MEMBANTU atau MEMBIMBING.

Konsep Penerbit Buku PTS: Saya suka dengan konsep PTS iaitu “mottonya”memandaikan bangsa di mana kebanyakan buku-buku mereka tidak menyalah-nyalahkan pembaca atau meletak pembaca sebagai seorang yang bersalah, bodoh atau tidak tahu apa-apa. Sebaliknya mereka menggunakan konsep mendidik, membimbing dan menyampaikan informasi. Selebihnya pembaca sendiri yang akan menentukan keadaan dan situasi mereka serta keputusan atau tindakan yang perlu mereka lakukan.

Saya pernah membaca beberapa buah buku dan penulisnya adalah seorang motivator. Sebahagian besar kandungan bukunya asyik ‘menyalah-nyalahkan’ pembaca sehingga menyebabkan akhirnya saya keliru… “Penulis ini mahu menyampaikan ilmu atau mahu meleteri aku?”. Akibatnya saya tidak habis membaca buku itu walaupun saya cuba untuk menghabiskannya.

Kita tidak perlu mengajar-ngajar orang lain untuk jadi betul walaupun jelas mereka tidak tahu. Cukup kita sampaikan informasi dan seterusnya biar mereka yang menentukan apa jua keputusan. Tugas kita hanya menyampaikan sahaja dan membantu jika mereka memerlukannya.

3. Menyebut-nyebut Perkataan “SAYA” Begitu Banyak Sekali

Seseorang membeli sesuatu produk UNTUK MEREKA. Maka banyakkan perkataan “you” seperti saudara, anda, tuan dan sebagainya. Pembeli tidak mahu tahu mengenai kita sahaja, tetapi mereka juga mahu tahu apakah yang akan mereka dapat.

Contoh ayat mudah:

“Saya akan berikan anda tiga modul cara membina dan mengurus perniagaan internet”

Tukarkan kepada…

“Anda akan mendapat tiga modul cara membina dan mengurus perniagaan internet”

Ragam pembeli amat pelbagai. Ada yang ego dan mereka ini amat pantang jika mereka direndah-rendahkan kedudukan mereka. Maka kalau kita asyik menyatakan “saya”, “saya”, “saya”, maka mereka akan mula menganggap kita riak, bangga dan angkat bakul sendiri.

Contoh ayat:

“Saya telah jauh meninggalkan anda. Kini saya sudah ada kereta besar, rumah besar dan telah pergi melancong ke beberapa buah negara. Malah saya pun sudah memiliki seorang isteri yang amat cantik.”

Contoh cadangan ayat:

“Anda akan dibimbing langkah demi langkah untuk menjana pendapatan besar di internet dan seterusnya membina kekayaan dengan menggunakan Formula yang bakal anda dapatkan di sini. Formula ini adalah “sistem” yang saya gunakan selama hampir tiga tahun lamanya. Ini adalah langkah permulaan agar anda juga dapat menikmati dan melalui hidup ini dengan lebih baik dan selesa..”

Kita tidak perlu berlebih-lebihan menyatakan yang kita hebat. Sebaliknya yakinkan bakal pembeli bahawa kita akan jadikan mereka hebat, berjaya atau mendapat hasil seperti yang mereka mahu dan impi-impikan.

Kesimpulan

Cadangan-cadangan saya melalui tiga tip di atas bukanlah sesuatu yang muktamad. Ia mungkin boleh diperbaiki lagi atau ditolak terus. Guna mana yang boleh dipakai dan perbaiki mana yang kurang.

Sekian artikel kali ini.

ps. Saya menulis artikel ringkas ini selepas tidak habis membaca satu surat jualan di sebuah laman web yang asyik menyalahkan bakal pembeli, “mengutuk” produk lain dan membangga-banggakan diri sendiri. Jangan sesekali melakukan sebegitu. Jika ia terdapat di mana-mana laman web jualan anda, mungkin boleh lakukan pengubahsuaian kepada yang lebih baik. Saya pun dari masa ke semasa sentiasa mengemaskini beberapa laman web jualan saya.

No comments:

Post a Comment