Sunday, January 6, 2013

Pengenalan Akupuntur (Acupuncture)


Rawatan Traditional Akupuntur

Akupuntur adalah satu kaedah perubatan alternatif yang berasal dari China kuno yang merawat pesakit dengan memanipulasi jarum nipis yang telah dimasukkan ke dalam kulit melalui titik mata akupuntur. Menurut perubatan Cina tradisional, merangsang titik ini boleh membetulkan ketidakseimbangan dalam aliran 'qi' melalui saluran yang dikenali sebagai ‘meridians’. Penyelidikan saintifik masih mengkaji hubung kait histologi atau fisiologi untuk 'qi', meridian dan mata akupunktur, dan beberapa pengamal jarum kontemporari badan tanpa menggunakan kerangka teori tradisional. 

Tindakbalas 'Placebo' 

Penyelidikan saintifik semasa menunjukkan bahawa bentuk-bentuk tradisional akupuntur adalah lebih berkesan daripada ‘placebo’ dalam melegakan jenis tertentu sakit dan loya selepas pembedahan. Kesimpulan ulasan lain pula bahawa keputusan positif yang dilaporkan untuk akupunktur adalah terlalu kecil untuk menjadi ia bukti klinikal ini kerana kurangannya ‘experimental blinding’, atau ianya boleh dijelaskan oleh kesan plasebo serta keputusan yang berat sebelah. 

Stuktur Akupuntur Yang Komplex

Struktur akupuntur menjadikan ianya sukar untuk direka bentuk eksperimen yang cukup bagi menidakkan kesan 'placebo'. Beberapa ujian yang membandingkan akupuntur tradisional kepada prosedur lain mendapati bahawa akupuntur tradisional adalah lebih baik daripada rawatan biasa tetapi ianya adalah setaraf. Keputusan juga  nampaknya bertentangan dengan teori tradisional mengenai spesifisiti titik akupuntur. Penggunaan akupuntur dengan syarat-syarat tertentu telah telah disahkan oleh Institut Kesihatan Negara Amerika Syarikat, Perkhidmatan Kesihatan Negara di United Kingdom, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan  Pusat Kebangsaan Perubatan Komplementari dan Alternatif. 

Terdapat persetujuan umum bahawa akupuntur adalah selamat apabila ditadbir oleh pengamal terlatih yang menggunakan jarum steril dan risiko yang sangat rendah terhadap kesan sampingan.

Terapi Akupuntur

Akupuntur adalah satu bentuk terapi yang menggalakkan penyembuhan semulajadi badan. Sains dan seni akupuntur melibatkan memasukkan jarum ke titik tertentu di sepanjang meridian badan. Akupuntur membentuk satu cabang Perubatan Tradisional Cina, yang berasal di China lebih 5000 tahun lalu. Pada masa ini, akupuntur adalah terapi yang selamat dan berkesan semulajadi dan satu bentuk yang semakin popular penjagaan kesihatan yang digunakan oleh pelbagai latar belakang budaya dan sosial.

Faedah utama Akupuntur adalah seperti berikut:
* Melegakan kesakitan bebas Dadah
* Membantu pencegahan terhadap penyakit
* Merawat punca serta gejala
* Holistik pendekatan sakit, menghubungkan badan, minda dan emosi
* Berkesan merawat penyakit biasa banyak

Bagaimana Perubatan Akupuntur Berkesan?
Perubatan Tradisional Cina (PTC)

Perubatan Tradisional Cina (PTC) adalah satu sistem bersepadu, yang telah digunakan untuk beribu-ribu tahun untuk merawat kecederaan dan penyakit. Akupuntur merupakan salah satu daripada komponen utama untuk pendekatan PTC untuk mengubati penyakit dan gangguan badan.

Yin & Yang

Dalam sistem perubatan PTC, badan dilihat sebagai keseimbangan halus oleh dua kuasa yang bertentangan dan tidak boleh dipisahkan: 'yin' dan 'yang'. ‘Yin’ mewakili prinsip sejuk, lambat, atau pasif, manakala ‘yang’ mewakili prinsip panas, teruja, atau aktif.

Meridian

PTC  mengibaratkan tubuh manusia kepada sistem litar elektrik yang sangat kompleks. Seperti mana-mana litar elektrik, ia mesti disimpan dalam keadaan baik jika ia berfungsi dengan berkesan, dan jika litar rosak hasilnya adalah penyakit. Antara andaian utama dalam PTC adalah bahawa kesihatan dicapai dengan mengekalkan badan dalam "keadaan seimbang" dan penyakit yang disebabkan oleh ketidakseimbangan dalaman ‘yin’ dan ‘yang’. Ketidakseimbangan ini membawa kepada tersumbatnya dalam aliran 'qi' (tenaga penting) di sepanjang laluan yang dikenali sebagai meridian.


QI - Tenaga Penting

Teori PTC menyatakan bahawa ‘qi’ adalah penting  serta peredaran darah untuk mengedarkan secara berterusan dan tidak terhalang untuk kesihatan yang baik minda dan badan. Meridian akupuntur atau saluran adalah laluan melalui tenaga yang mengalir ke seluruh badan. Titik akupuntur terletak di sepanjang meridian dan lubang yang membenarkan kemasukan ke dalam meridian akupuntur. Titik akupuntur menyediakan gerbang untuk mempengaruhi, mengubah hala, meningkatkan, atau mengurangkan bahan-bahan penting badan, qi (tenaga) & darah, lantas membetulkan banyak ketidakseimbangan badan.

Konsep teori di mana Perubatan Tradisional Cina adalah boleh dibahagikan kepada 5 kawasan. Ini boleh diringkaskan seperti berikut:

I. Falsafah â € "Teori Yin & Yang & Teori 5 Unsur
II. Morfologi â € "Zang Fu (Organ) Teori, Meridian Teori & Teori Bahan Asas.
III. Patologi â € "Teori Faktor-faktor patogenik secara luaran & Teori Dalaman Patologi daripada ketidakseimbangan dalam yin & yang disebabkan oleh gaya hidup atau emosi.
IV. Diagnostik â € "Pemerhatian, Menyoal, pemberian markah
V. Terapeutik memasukkan jarum teknik â € ", moxibustion & Herba.

Akupuntur telah diperkenalkan ke dalam perubatan barat dalam 1950â € ™ s dan 60A € ™ s dan telah beransur-ansur menjadi lebih diterima, sebagai penyelidikan telah menumpahkan cahaya pada mekanisme yang mendasari kesan pada tubuh manusia.

Penjelasan Saintifik Barat

Pada masa ini, tidak ada satu teori saintifik barat yang menerangkan semua mekanisme fisiologi yang mendasari kesan Akupuntur. Ini adalah kerana Akupuntur mempunyai pelbagai kesan terapeutik pada badan sekali gus tindakan itu mesti berbeza-beza bergantung kepada jenis patologi. Walau bagaimanapun ia dicadangkan bahawa akupunktur terutamanya menghasilkan kesan melalui mengawal sistem saraf. Peraturan sistem saraf membantu aktiviti-membunuh kesakitan biochemicals seperti endorfin dan sel-sel sistem imun di tapak tertentu dalam badan. Di samping itu, kajian telah menunjukkan bahawa akupuntur boleh mengubah kimia otak dengan mengubah pelepasan neurotransmitter dan neurohormones. Ini menjejaskan bahagian-bahagian sistem saraf pusat yang berkaitan dengan sensasi dan fungsi badan sukarela, seperti reaksi dan proses imun yang mengawal tekanan darah seseorang, aliran darah, dan suhu badan.

Meridian Akupuntur 

Secara ringkasnya, para saintis telah disimpulkan beberapa teori daripada memerhatikan beberapa kesan individu klinikal rawatan akupunktur. Ini teori dan diperhatikan kesan klinikal di mana teori adalah berdasarkan boleh diringkaskan seperti berikut:

Pembesaran Teori Kekebalan - Fungsi Peningkatan Imun & Tentangan terhadap Penyakit
Teori endorphin - Pengurangan Sakit
Neurotransmitter Teori - Keradangan Pengurangan & Promosi Perasaan Kesejahteraan
Teori peredaran - Edaran Peningkatan & Bersantai Otot Licin
Teori Kawalan Gate - Peningkatan Sakit Toleransi
Motor Teori Gate - Bersegeralah Pemulihan Motor dari Lumpuh
Kesan homeostatic atau Pengawalseliaan - Peraturan Bodyâ € ™ Homeostasis s Penyakit atau Keadaan abnormal
Teori Bioelectric - Stimulasi sel-sel pertumbuhan tisu & pembaikan
Teori Sistem Saraf - Central sistem saraf, saraf tunjang & periferal rangsangan, mengakibatkan beberapa kesan-kesan yang tersebut di atas.

Sekiranya anda ingin mengetahui diantara produk moden yang menggunakan kaedah akupuntur ini, sila klik di sini >>>> Dymium Elektronik Akupuntur & Diagnosis








No comments:

Post a Comment