Tuesday, December 25, 2012

Aroma Terapi

Apakah itu Aroma Terapi?

Aroma Terapi

Aroma terapi telahpun diguna sejak bermulanya tamadun untuk merawat pelbagai kesihatan. Terapi ini memerlukan minyak yang diperolehi daripada ekstrak pokok bunga, daun, cabang, kulit buah, kulit kayu atau akar melalui pelbagai kaedah seperti stim, ekstrak dan pemerahan. Minyak ini  dipercayai menjadi tenaga kehidupan bagi sesuatu tumbuhan. Oleh itu, minyak sintetik tidak dapat digunakan di dalam rawatan ini kerana tiadanya tenaga kehidupan di situ. Ianya dapat meningkatkan psikologi dan kesejahteraan fizikal.

Aroma terapi - merangsang fungsi otak

Aroma ini dihidu dari minyak "penting" secara meluas dipercayai untuk merangsang fungsi otak. Minyak pati ini juga boleh diserap melalui kulit, di mana mereka bergerak melalui saluran darah dan boleh menggalakkan penyembuhan seluruh badan. Ianya antara salah satu bentuk perubatan alternatif dengan penggunaan aroma terapi melalui kaedah yang betul. Ia digunakan untuk pelbagai aplikasi, termasuk melegakan kesakitan, peningkatan emosi dan peningkatan fungsi kognitif. Terdapat beberapa jenis minyak pati yang ada, masing-masing dengan ciri-ciri penyembuhan yang tersendiri.

Sejarah Aroma Terapi?

Aroma Terapi di awal 5000-6000 tahun dahulu

Sejarah aroma terapi dapat dikesan bermula 5000-6000 tahun yang lalu. Aroma terapi ditakrifkan sebagai rawatan dengan wangian. "Aroma" bermaksud wangian & "terapi" bermaksud rawatan. Istilah ini bermula pada abad ke-20. Aroma terapi telah digunakan secara meluas di kalangan orang-orang Mesir, Yunani, Parsi, Rom dan Cina untuk upacara agama, ubat-ubatan, kosmetik dan minyak wangi.

Shen Nung

Salah satu buku perubatan yang tertua di China yang ditulis oleh Shen Nung sekitar 2700 sebelum masihi (SM) mengandungi penawar yang melibatkan lebih 300 herba aroma terapi yang berbeza.

Hypocrites 400 SM

Hypocrites yang dikenali sebagai Bapa Perubatan pada 400 SM adalah di antara yang pertama untuk mengkaji kesan minyak pati aroma tersebut. Beliau percaya bahawa melalui urutan dan mandian harian aroma terapi akan menggalakkan kesihatan yang berterusan.

Doktor Theophrastus

Theophrastus iaitu seorang doktor, menulis tentang sifat-sifat penyembuhan tumbuhan "aroma terapi". Lebih kurang pada 1200 tahun, sebuah buku yang ditulis oleh seorang doktor Yunani bernama Dioscorides Pedacius mengenai perubatan herba telah menjadi rujukan perubatan di dunia barat. Banyak rujukan herba beliau yang masih digunakan di dalam aroma terapi hingga ke hari ini.
Orang-orang Rom mula didedahkan dengan aroma terapi berdasarkan pengetahuan orang Mesir dan Yunani dan ianya menjadi terkenal sebagai mandian wangian diikuti dengan urutan minyak aroma terapi di zaman tersebut.

Bakteria & Virus

Aroma terapi melawan Bakteria & Virus 

Virus SARS

Antara penyakit wabak yang merbahaya adalah SARS. Apakah SARS? SARS (Sindrom Pernafasan Akut Teruk) adalah wabak yang sangat mudah berjangkit mengakibatkan radang paru-paru melalui pernafasan dan menjadi punca penyakit pernafasan termasuk selsema dan kadang-kadang pneumonia. Virus ini adalah sangat biasa dan muncul di seluruh dunia. Pada masa lalu, penyakit pernafasan yang timbul daripada virus tersebut adalah agak sederhana dan bukan ancaman, dengan jumlah kematian yang terhad terutama kepada orang-orang yang sudah lama mengalami masalah kesihatan akibat kemiskin tanpa rawatan di dalam tempoh masa jangkitan tersebut. Walaubaigaimanapun, pada masa kini ianya merupakan virus yang telah menghasilkan SARS dengan jumlah kematian yang banyak termasuklah mereka yang sihat sebelum ini.

Laporan WHO - SARS 2003

Walaupun makmal sains moden telah menghasilkan banyak antibiotik yang berkesan untuk memerangi jangkitan bakteria dan virus, ianya kurang berjaya di dalam membangunkan agen antivirus yang berguna untuk mencegahnya. Virus adalah ratusan kali lebih kecil daripada bakteria dan tidak dapat dilihat sehingga harus menggunkan mikroskop elektron. Virus juga sukar untuk dibunuh kerana mereka tidak betul-betul hidup di dalam tempat permulaan pembiakan mereka. Tidak seperti bakteria, virus yang merupakan sel hidup yang mempunyai semua biologi "jentera" untuk menjalankan proses kehidupan, termasuk pembiakan, virus adalah tidak lebih daripada sehelai tunggal atau kembar RNA atau DNA yang dibalut dalam kot protein. Virus boleh diambil di dalam udara, tanah, air atau tahi dan ianya akan memasuki tuan rumah dengan segera dan akhirnya boleh membiak sendiri dengan cara merosakkan sistem di dalamnya. Penyakit yang disebabkan virus diantaranya menghasilkan selesema biasa, campak, atau beberapa bentuk pneumonia, walaubagaimanapun sistem imun orang yang agak sihat mampu untuk melawan virus tersebut. Di dalam kebanyakan kes, pesakit SARS yang mampu untuk melawan virus tersebut dapat bertahan tetapi dalam kira-kira 4 hingga 10% kes jangkitan telah berjaya menguasai pertahanan badan dan pesakit tersebut telah mati.

Penyakit Taun

Keberkesanan minyak pati aroma terapi sebagai agen anti bakteria dan anti virus telah direkodkan sejak sekian lama dahulu. Semasa wabak berkaitan dgn penyakit taun (yang disebabkan oleh bacillus Yersinia pestis) yang melanda Eropah pada Zaman Pertengahan, ianya telah membunuh lebih daripada 30% daripada penduduk di kawasan yang terjejas, ia telah diperhatikan bahawa orang-orang yang bekerja di kilang penyulingan minyak pati dan dalam industri lain yang menggunakan minyak pati tersebut tidak terdedah kepada penyakit tersebut. Kini, beberapa jenis minyak pati aroma terapi telah menjadi popular untuk pencegahan wabak tersebut dan ianya telah menjadi perkara biasa bagi orang ramai untuk membawa pelbagai herba kering yang dicampur dengan minyak pati tersebut untuk kegunaan mereka.

Virus Selsema Burung dan lain-lain

Pelbagai-bagai wabak lain turut berlaku selain SARS dan di antaranya adalah Penyakit Selsema Burung. Sebelum wabak-wabak ini muncul, tidak ada apa-apa kajian dilaksanakan bagi mengkaji keberkesanan minyak pati aroma terapi terhadap virus-virus tersebut. Oleh itu, ianya masih belum boleh dikatakan bahawa minyak pati mempunyai apa-apa tindakan terhadap virus-virus ini. Walau bagaimanapun, minyak pati aroma terapi telah menunjukkan ianya mempunyai kesan terhadap pelbagai virus dan bakteria yang sangat meluas dan juga dikenali sebagai sistem perangsang imun. Oleh yang demikian, ianya adalah berkemungkinan dapat menjadi bantuan pencegahan di dalam mengurangkan penularan penyakit wabak-wabak tersebut. 

Laporan WHO - Virus Selsema Burung

Memandangkan keadaan sekarang, terdapat keperluan segera telah dilaksanakan bagi penyelidikan untuk menentukan keberkesanan minyak pati aroma terapi terhadap SARS, Selsema Burung dan lain-lain. 

Terdapat pelbagai produk aroma terapi di pasaran, sekiranya anda berminat untuk mengetahui produk tersebut sila klik di sini >>>> Dymium Aroma Terapi 

No comments:

Post a Comment