Permulaan perjalanan saya di dalam Bio Magnetik setelah melalui beberapa pengalaman yang memilukan bersama orang-orang yang tersayang termaksuklah arwah adik saya iaitu Arzumi Yuswira.
Nota: Gambar Arwah Wira (bewarna) bersama ex-MRSM Terendak
Beliau merupakan seorang adik yang amat disayangi semua di atas
sikapnya yang penyabar, lemah lembut dan sentiasa menghormati orang tua dan
mereka yang berada di sekeliling beliau. Pada pertengahan tahun 2005, beliau
telah meninggal dunia disebabkan ke’gagalan jantung’ ‘heart failure’. Beliau
merupakan seorang juruterbang MAS ketika itu dan semasa beliau sakit, beliau menjalani
rawatan di Institut Jantung Negara (IJN). Pihak IJN tidak dapat mengenal pasti
apakan punca penyakit beliau dan ianya merupakan penyakit misteri dan kes kedua bagi
doktor2 pakar jantung IJN selama IJN dibuka . Di akhir riwatnya, beliau hanya
diberikan ‘steriod’ untuk melegakan kesakitannya. Selama berada bersama beliau ketika beliau sakit, fikiran
saya mula terbuka untuk menerima kenyataan bahawa ajal dan maut semuanya di
tangan Allah. Perjalanan saya di dalam perubatan
alternatif secara amnya & Bio Magnetik secara khasnya adalah bermula dari
kisah kemalangan bapa saya yang hampir 3 bulan koma dan hampir 2 tahun lumpuh akibat
kemalangan jalan raya & disamping penyakit misteri arwah adik saya. Di atas dua peristiwa tersebut, antara sedar
tidak sedar ianya telah memberi saya satu perasaan niat untuk mencari serta membantu
mereka yang memerlukan bantuan kesihatan setelah melihat bagaimana terlantarnya
seorang bapa & seorang adik yang memerlukan rawatan kesihatan yang ketika itu hanya
tertumpu kepada produk-produk ubat-ubatan sahaja.
Nota: Perbezaan Gelang Bio Magnetik dan Gelang Bermagnet
Pada awal
tahun 2000 – 2005 tidak ramai yang mengetahui
apakah itu gelang bio magnetik. Gelang
Bio-Magnetik hanya dikenali ketika itu dan dipakai oleh pemain-pemain
golf untuk meningkatkan stamina serta keanjalan hayunan pukulan mereka. Seingat
saya terdapat beberapa jenama dari US & UK sebagai contoh Jenama Saborna
dari UK yang di jual lebih kurang RM300 – RM450 yang diperbuat dari stainless
steel.
Nota: Gelang Jenama Sabona keluaran UK
Nota: Syarikat BMT International Sdn Bhd
Pada penghujung tahun 2005,
saya menyertai syarikat abang saya bersama rakan kongsinya iaitu Syarikat BMT
International Sdn Bhd sepenuh masa, di mana saya telah mula di dedahkan
berkenaan produk tersebut. Apa yang menarik ketika itu, syarikat tersebut
merupakan syarikat bumiputra dan satu-satunya syarikat tempatan yang
memperkenalkan Gelang Bio-Magnetik dan bukan Gelang Bermagnet. Berikut antara perbezaan Gelang Bio Magnetik dan
Gelang Bermagnet:
Gelang
Bermagnet:
1.
Menggunakan magnet biasa, buatan manusia.
2. Kiraan
‘Gauss’ yang tidak menentu.
3. Jenis
bahan sebagai contoh stainless steel biasa atau hanya permukaannya sahaja
stainless steel (mudah berkarat)
4. Susunan
magnet utara dan selatan (negative dan positive) tidak menentu.
5. Tiada
kesan kesihatan
Gelang Bio
Magnetik:
1.
Menggunakan magnet neodymium (magnet bumi jangka hayat 200 ke 300 tahun)
2. Kiraan
gaus di antara 1500 ke 2000 Gauss mengikut jenis jenama
3. Jenis
bahan contoh jika stainless steel gred 316 (gred terbaik atau 1st
gred di dalam stainless steel), sama seperti pisau bedah (tahan karat) jangka
ketahanan antara 6 ke 7 tahun.
4. Susunan
magnet semua menghala ke selatan magnet bumi (negative)
5. Berkesan
untuk terapi darah dan peningkatan oksigen sistem badan.
Syarikat BMT
Intl Sdn Bhd memperkenalkan jenama ‘BMT’ iaitu gelang yang diperbuat dari Titanium
Gred 2 Industri (sama kualiti dengan badan pesawat) di mana bahannya tahan
seumur hidup pemakai dan sesuai bagi mereka yang mempunyai masalah alahan
(alergic’). Memandangkan titanium lebih mahal dari stainless steel, ianya di
jual di antara RM450- RM480. Perniagaan syarikat ketika itu dijalankan secara ‘Retail’ (runcit) dengan melantik para pengedar yang berminat
untuk menjualnya di mana saya sendiri telah di amanahkan oleh syarikat untuk
menjadi Pengurus ‘Roadshow’ bagi mempromosikan produk bio magnetik tersebut yang berkehendakkan saya bersama-sama staf yang
lain untuk sentiasa berada di luar bagi menyampaikan kesedaran produk alternatif tersebut bagi mereka yang berminat. Dari situ bermulanya ILMU berkenaan Gelang Bio
Magnetik kepada semua yang terlibat ketika itu.
Nota: Dari kanan, Encik Izwin salah seorang staf 'roadshow' syarikat yang diberi tanggungjawab menyampaikan kesedaran maklumat produk Alternatif Bio Magnetik bersama Puan Umie di pejabat Bmt Intl Sdn Bhd
Kami telah
di dekati oleh pelbagai-bagai jenis orang yang terlibat dengan pelbagai ilmu alternatif
yang lain di mana mereka turut berminat utk mengetahui lebih lanjut berkenaan bio magnetik tersebut. Salah seorang di antara mereka adalah Encik Izwin di mana beliau suka
mengongsi ilmu ‘Color Viberation Therapy (CVT)’ yang telah dipelajari oleh
beliau seterusnya beliau mengambil keputusan untuk menyertai syarikat. Terdapat juga pelbagai rujukan di dalam internet beserta buku-buku
berkenaan bio sains malahan terdapat beberapa universiti di Jepun, Kanada,
India serta beberapa negara luar yang menawarkan pembelajaran mengenai ‘Bio
Magnetik’. Selama hampir 2 tahun saya terlibat menjalankan ‘roadshow’ syarikat,
pelbagai-bagai pertanyaan serta persoalan diajukan oleh mereka yang mempunyai
‘ILMU’ dalam bidang masing-masing dan dari merekalah saya belajar untuk mencari setiap
jawapan bagi menjawab pertanyaan mereka yang kadang kala terlalu teknikal.
Setiap kali habis ‘roadshow’ pada waktu malam hingga awal pagi saya akan
mencari segala maklumat mengenainya samada melalui rujukan buka, perbincangan
dan merujuk di dalam internet berdasarkan
kajian-kajian doktor-doktor pakar bio sains dari Jepun & Jerman dan
seterusnya memperolehi maklumat secara
teori ketika berhadapan dengan orang ramai yang memberi maklum balas sewaktu
‘roadshow’. Bagi para pemakai gelang bio magnetik BMT pula, mereka berkesudian
mengongsi maklum balas berkenaan produk tersebut samada ianya mendatangkan
kebaikan ataupun tidak terhadap penyakit yang mereka hadapi. Ianya satu ILMU
yang amat beharga dan amat berguna kepada saya sehingga kini.
Nota: Pelbagai jenis gelang magnetik (bukan bio magnetik) banyak di jual di pasar malam
Dikalangan
perniaga-perniaga biasa pula yang sudah mula menjualnya di pasar malam pada awal
tahun 2005, di mana mereka mempromosikan gelang-gelang bermagnet (tiada fungsi
kesihatan, lebih kepada kecantikan). Ada yang terlalu yakin memaklumkan kepada
pembeli bahawa gelang yang mereka jual dapat melancarkan perjalanan darah. Saya
tidak menyalahkan mereka kerana mereka mungkin tidak didedahkan dengan maklumat yang
sebenar berkenaan Gelang Bio Magnetik dan harga mereka jual pun tidaklah begitu
mahal disebabkan kos bahan yang dibuat dan jenis magnet yang digunakan. Secara
kesimpulannya selama 2 tahun permulaan di syarikat BMT, saya telah diberikan 2
tugas utama iaitu menyampaikan maklumat ini kepada semua semasa menjalani ‘Roadshow’ dan
menjadi Pengurus R & D untuk memahami lagi mengapa dan bagaimana magnet
neodymium boleh membantu kesihatan melalui terapi darah. Ianya merupakan satu
proses yang panjang dan berurutan kerana setiap mereka mempunyai kesan dan
jangka masa pemulihan yang berbeza-beza mengikut jenis penyakit.
Nota: Syarikat BMT Intl Sdn Bhd memperkenalkan Gelang Tungsten Carbide bersama 'Diamond' yang pertama di dunia
Pada
pertengahan tahun 2006, CEO saya iaitu En Arnaz telah membuat kejutan yang
besar dengan memperkenalkan BMT Bio Magnetik Tungsten Carbide dengan Diamond
asli di mana tiada satu kilang pun di dunia ini apatah lagi mana2 syarikat di
dunia mampu mengeluarkan produk sebegitu di sebabkan unsur tungsten carbide itu
sendiri. Berikut sedikit maklumat berkenaan tungsten carbide:
1. Skala
kekuatannya “9” hampir kuat seperti Diamond di mana skala kekuatan Diamond
adalah “10”.
2. Ianya
hampir mustahil di calarkan
3. Boleh
menahan kepanasan sehingga 3600 darjah celcius.
Kini di
pasaran luar memang terdapat produk-produk tungsten carbide tetapi kebanyakannya
bukanlah 100% tungsten carbide. Ianya boleh diketahui dengan merasai beratnya
kerana tungsten carbide adalah berat. Perbezaan tungsten carbide yang 100%
dengan sedikit saja tungsten carbide boleh di ambil contoh perbezaan di antara emas tulen dengan
emas Korea/Thailand.
Nota: Yang di-Pertuan Agong ke-13 iaitu Al Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Almarhum Sultan Mahmud memakai Gelang BMT Bio Magnetik Tungsten Carbide
Nota: Perdana Menteri Malaysia ke-5 iaitu Abdullah Ahmad Badawi memakai Gelang BMT Bio Magnetik Tungsten Carbide
Kilang
syarikat yang ketika itu berada di China pada permulaannya tidak mahu
meneruskan produksi tersebut di sebabkan menurut mereka ianya adalah mustahil iaitu
bagaimana hendak membuat lubang pada setiap gelang tungsten carbide yang begitu
keras untuk di letak magnet neodymium, kedua untuk meletakkan Diamond, Diamond
akan retak atau pecah akibat bergesel dengan Tungsten Carbide yang hampir kuat
dengan Diamond dan ketiga untuk memotong tungsten carbide memerlukan Diamond
jenis gred pertama yang memerlukan kos yang besar. Sebagai “Master Mind’, CEO
saya berjanji kepada pihak kilang sekiranya kilang dapat melaksanakannya,
beliau akan memberi orang-orang ‘Pertama’ di Malaysia memakainya ketika itu
iaitu Agung Malaysia yang Ke 13 iaitu Tengku Mizan dan Perdana Menteri Malaysia
yang ke 5 iaitu Abdullah Ahmad Badawi. Seperti dijanjikan, perkara tersebut
telah berjaya dilaksanakan oleh Encik Arnaz.
Nota: Perjalanan Roh bersama staf syarikat E-Dymium & BMT.
Dari kanan: Perjalanan Roh, Remie, Afiez, Hafiz, Nizam, Arip
Kelahiran
Syarikat E-Dymium Network Sdn Bhd
Setiap kali selesai ‘roadshow’, saya akan berjumpa CEO saya dan
memaklumkan maklum balas mereka di luar mengenai produk tersebut samada baik
ataupun buruk. Kebanyakan maklum balas dari mereka yang terdiri dari golongan sederhana
ke bawah, rata-rata mereka memang berminat dengan produk kesihatan ini, walaubagaimanapun
untuk membeli produk titanium apatah lagi tungsten carbide adalah di luar kemampuan
mereka. Saya tidak menyalahkan syarikat kerana syarikat hanya menjualnya dengan
memikirkan dari sudut kualiti dan secara ‘retail’ dan setiap pembelian ke
kilang adalah berdasarkan ‘minimum order perquantity’ (MOQ), di mana jika kuantiti yang
tak seberapa banyak harganya akan mahal berbanding di dalam kuantiti yang banyak. Selain dari keuntungan syarikat ianya juga diambil kira dengan kos ‘overhead’
syarikat, pengiklanan & sebagainya.
Berikut adalah di antara kenangan dan kejayaan Syarikat BMT semasa
menjalani perniagaan Gelang Bio Magnetik:
Nota: Gelang BMT Titanium Bio Magnetik di jual di dalam Kapal Terbang MAS di bawah 'Golden Butik'
Nota: Puan Mardiah mempromosikan Gelang Bio Magnetik BMT di salah sebuah akhbar tempatan
Nota: Syarikat BMT International Sdn Bhd bersama staf BMT dan E-Dymium
Nota: Gelang BMT Tungsten Carbide bersama Diamond
Nota: Fliers Gelang BMT Bio Magnetik
Di atas kesedaran tersebut, syarikat
mula memikirkan untuk menjalankan perniagaan ini secara Jualan Langsung melalui Multi Level Marketing (MLM) di atas 2 sebab yang asal:
1. Produk dapat dibeli dengan harga
yang lebih murah dengan memperkenalkan gelang stainless steel bagi golongan sederhana
ke bawah.
2. Melahirkan sebuah syarikat MLM –
di mana pengguna juga dapat mencari rezeki dengan menjadi ahli dan seterusnya sebagai
penjual.
Nota: Encik Izwin setelah ditukarkan dari Syarikat BMT ke Syarikat E-Dymium
Pada penghujung tahun 2006, maka
muncullah syarikat E-Dymium Network Sdn Bhd sebagai anak syarikat BMT Int Sdn Bhd, di mana 2/3 pengurus
dan separuh dari staf-staf syarikat di pindahkan ke syarikat E-Dymium di bawah
pentadbiran En Bobie Farid (rakan kongsi En Arnaz), manakala BMT Int Sdn Bhd hanya
tinggal 2 sahaja pengurus (termasuklah saya) bersama beberapa staf yang lain di
bawah pentadbiran CEO saya iaitu En Arnaz.
Memandangkan
plan pemasaran E-Dymium diyakini dapat menarik banyak usahawan menjalankan
perniagaan ini, saya telah di arahkan untuk menghentikan 'roadshow' syarikat BMT
dan tumpukan 100% kepada pengetahuan produk-produk syarikat yang ketika itu telah
menukar jenama gelang tersebut dari ‘BMT’ kepada ‘Dymium’ . Syarikat BMT selaku
ibu syarikat kepada E-Dymium ditugaskan meneruskan R &D dan juga ‘Quality Control’ serta mencari dan
perkenalkan produk-produk baru yang lain yang dapat memberi faedah kepada para pengguna.
Nota: Perjalanan Roh semasa menjadi Penceramah Produk Gelang E-Dymium di Terangganu
Syarikat E-Dymium
telah melantik saya sebagai Penceramah Produk ketika mula-mula Syarikat E-Dymium
menjalankan perniagaan MLM. Perbezaan antara syarikat ‘retail’ dan MLM adalah
syarikat MLM selain penyampaian maklumat produk, ianya juga termasuk penyampaian
plan pemasaran kepada ahli-ahli. Setiap sessi Bussiness Oportunity
Meeting (BOM), saya diberi selama 1 jam utk menyampaikan maklumat produk Bio
Magnetik manakala penceramah lain akan diberi 1 jam utk menyampaikan plan pemasaran. Pada
permulaannya ianya berjalan dengan baik memandangkan 100% maklumat asas bio magnetik dapat diberikan kepada
semua yang hadir selama sejam.
Saya masih
teringat ungkapan saya setiap kali selesai memberi ceramah tersebut:
“Tuan-tuan dan
puan-puan semua, produk ini InsyaAllah dapat membantu mereka yang memerlukannya.
Memang benar 9/10 rezeki adalah berniaga tetapi kalau niat kita ingin berniaga
diselitkan dgn niat untuk membantu pembeli, InsyaAllah rezeki tuan-tuan dan puan-puan akan bertambah lagi”
Nota: Semasa terlibat dengan roadshow E-Dymium.
Dari kiri: Puan Intan Liyana, Perjalanan Roh dan Encik Afiez
Ianya satu
mesej yang umum dari syarikat sebenarnya untuk dikongsi bersama & secara tidak
langsung dipanjangkan kepada mereka yang akan berdepan dengan orang-orang di
luar supaya mereka jangan terlalu leka mengejar duit sehingga lupa apa tujuan
sebenar produk Bio magnetik ini diperkenalkan oleh syarikat pada dasarnya. Selama hampir setahun juga saya terlibat
sebagai penceramah produk untuk syarikat E-Dymium di mana tugas sebenar saya masih
bersama syarikat BMT yang ketika itu sedang mengorak langkah dari sebuah syarikat
‘retail’ seterusnya ke syarikat ‘trading’. Pada awal tahun kedua Syarikat E-Dymium
beroperasi, ianya telah mengejutkan dunia MLM di Malaysia kerana ahli ketika
itu sudah hampir mencecah 200,000 ahli dengan hanya memperkenalkan satu produk
sahaja iaitu Gelang Dymium Bio Magnetik. Kebanyakan ahli-ahli generasi pertama
dan kedua telah berjaya mendapat pulangan yang lumayan di atas berkat kesabaran,
keikhlasan dan niat mereka menjual produk tersebut kepada mereka yang
memerlukannya.
Nota: Dato' AC Mizal semasa dilantik menjadi duta produk gelang Dymium
Secara
peribadi bagi saya ianya bukan satu perkara yang mustahil kerana lapisan
genarasi pertama & kedua ketika itu menjual produk itu dgn hati penuh keikhlasan
untuk membantu diri sendiri yang mengalami kesulitan kewangan dan turut membantu
mereka yang mengalami masalah kesihatan. Pada pertengahan tahun 2007 (setelah
hampir setahun beroperasi), syarikat E-Dymium
telah melantik Dato' AC Mizal sebagai duta produk gelang Dymium. Beliau juga terlibat
sebagai salah satu stokis E-Dymium ketika itu dengan membuka Cawangan E-Dymium
Ampang. Adat perniagaan di Malaysia, apabila artis yang menjadi idola mula
mempromosikan produk tersebut, rezeki syarikat akan semakin mencurah-curah dan
bilangan ahli ketika itu sudahpun mencecah 400 ribu ahli dan pusingan
keuntungan syarikat ketika itu adalah RM200 juta. Ianya juga telah menjadi satu
sejarah di dalam dunia MLM di Malaysia ketika itu.
Bersambung di Tajuk: [Perjalanan Roh bersama Bio Magnetik di Syarikat E-Dymium Network Sdn Bhd]
No comments:
Post a Comment